Når sykdom rammer  -  og plikten kaller.

Ulf Henriksen, Lena Mjerskaug og Åge Bjor
Et sterkt trekløver i Distrikt 2260, fra venstre: PDG Ulf Henriksen, DG Lena Mjærskaug og PDG Åge Bjor.

DG Ulf Henriksen hadde bare så vidt rukket å planlegge Rotaryåret 2009/2010 og å gjennomføre Distriktssamlingen i Distrikt 2260 før han ble rammet av et alvorlig hjerneslag. Han ble lenket til sengen og kunne ikke utføre sine plikter som Distriktsguvernør. Spørsmålet om å ta over ansvaret som fungerende DG gikk til PDG Åge Bjor som nettopp hadde avsluttet sitt år som DG i D 2260. Det er en stor prosess å omstille seg fra et travelt år som DG i Rotary til et år med forventninger om mer fritid med familie og aktiviteter utenfor Rotary og så få spørsmål om å stå på et år til. Men som den gode Rotarianer Åge Bjor er, tok han utfordringen på strak arm og har gjennomført sitt andre år med DGs plikter på en strålende måte.

Da guvernørskiftet i D 2260 ble gjennomført første juli, var Ulf Henriksen på bena igjen. Rullestolen er parkert for godt og humøret er tilbake. Riktignok er det fortsatt litt taleproblemer, men alle er glade for at den vanskeligste tiden er forbi. Ulf ble hedret med en PHF med safir for sin innsats.

Den nye Distriktsguvernøren, Lena Mjærskaug, er 41 år og yrkesaktiv. En ung alder for en leder i en organisasjon hvor de fleste er en generasjon eldre. Men det er ungdommens pågangsmot som skal forbedre verden. Det viste også Lena i sin takketale da hun mottok kjedet av DG Ulf Henriksen. Hun var klar på at det å være DG ikke er noe enmannsforetak, men er en samlet innsats av mange krefter i en frivillig organisasjon. Fokusen det kommende året skal rettes mot færre mål og spesielt det som gjør Rotary unik i forhold til andre serviceorganisasjoner;  Yrkestjeneste mht yrkestilhørigheten, med derpå følgende fokus på yrkesetikk; og ungdomsarbeidet – spesielt RYLA og alumnis. Lena poengterte at vi må ha fokus på det vi får til og ikke på det som er vondt og leit og vi ikke får til. Deretter inviterte hun på grillmat og auksjon til inntekt for PolioPlus på den vakkert beliggende slektsgården i Ytre Enebakk.

Tekst og foto: Jan A. Vatn